SAMENVATTING! 9 tips voor het promoten van je eigen boek

Lieve, lieve klas,

Laatst kreeg ik de vraag waar mijn tips over het promoten van je boek in hemelsnaam allemaal verstopt staan, verspreid over mijn blogs. Laat me jullie helpen met een korte samenvatting:

Promotiemail + krantenartikel + interview + boekevent + reclame + beurzen + Social Media + face2face verkoop = succes? I'll let you know...

1. Promotiemail aan je huidige netwerk. Boekscout (mijn huidige uitgever) vraagt voordat je boek daadwerkelijk verschijnt om een lijst met minstens 40 persoonlijke e-mailadressen om een promotiemail aan te sturen. Ook als je niet bij Boekscout zit op zich een leuke manier om mensen te informeren en een linkje te sturen zodat ze je boek binnen 1 klik kunnen kopen. Hoe makkelijker je het ze maakt, hoe groter de kans dat je iets verkoopt. Zorg wel dat je toestemming hebt! Wetgeving enzo...

2. Vergeet ook vooral contactgegevens van (lokale) kranten niet! Wederom iets wat Boekscout aanbeveelt en wederom ontzettend waardevol. Ik heb er een stuk of 10 benaderd en er heeft er zelfs eentje gereageerd die een interview wilde doen! Niet geschoten is altijd mis.

3. Nou, open deur, interviews doen! Ik werd bijvoorbeeld benaderd door Qreative Minds. Super leuk en ongemakkelijk om te doen :)

4. Ook iets wat je makkelijk (en bijna gratis) zelf op kunt zetten: een boekevent. EEN BOEKEVENT?! Wat zegt ze nou? Ja, boekevent. Lekker in de woonkamer met een stuk appeltaart uit de bonus van de appie en een kopje koffie. Kost bijna niks, helemaal als je een lieve oma hebt die koffie meeneemt, omdat je het zelf niet in huis hebt, omdat je koffie maar een nare gebeurtenis vindt. Ik nodig dan de mensen uit die me gesteund hebben tijdens de aanloop naar mijn verschijningsdatum. Familie, vrienden, kennissen. Gewoon om ze te bedanken. Ook slim: ik doe een bulkbestelling zodat iedereen een gesigneerd exemplaar kan komen halen. Personalisering is alles.

5. Ik kreeg van iemand anders de tip om www.buijzeperspaperclips.nl te benaderen, maar dat was voor mij minder succesvol dan voor haar.

6. Als je het risico aandurft zelf exemplaren van je eigen boek in te slaan: ga op boekenbeurzen, ladies night in de pathé, de markt en weet ik veel waar nog meer staan. Ga staan schreeuwen als een viswijf dat jij het beste verhaal ooit geschreven hebt en dat het lezen van je boek op iedereen bucketlist moet staan. Gewoon doen.

7. Promoot jouw alles op Social Media. Gooi plaatjes en quotes op Instagram en Pinterest, illustraties of zelfs filmpjes als je hebt, boekenvlogs, bedenk wat leuks. Gooi recensies, flapteksten, previews etc. op LinkedIn, Twitter en Facebook. Leuk. Schrijf nu en dan nog eens een blogje om je publiek te vergroten ;) Speltip 9: als je iets op Social Media zet, zorg dat er een duidelijk doel aan je post hangt. Je kunt wel van alles tegen de muur aan gooien, maar als je spaghetti niet blijft hangen, dan is het niet klaar om gegeten te worden. Ga pas met dingen gooien als je een knaller van een laatste zin hebt bedacht. Bla bla bla, DUS vergeet mijn boek niet te kopen! Leuk voor onder de kerstboom. DUS vergeet je niet aan te melden voor mijn event. DUS je bent nu nieuwsgierig en gaat mijn boek kopen. DUS je wilt je inschrijven voor mijn zeer exclusieve promotiemail. STOP ALTIJD EEN LINKJE IN JE POSTS! Met bitly.com kun je ook nog gratis kijken of er daadwerkelijk ook gegeten wordt van je spaghetti :) Dan kun je analyseren wat werkt.

Facebook groepen waar ik voor mijn genre gebruik van maak zijn: Fantasy boeken, Ik houd van horror, fantasy en spannende boeken!, Young Adult Fandom, series, films en boeken en Young Adult boeken en series. Op LinkedIn kun je er ook voor kiezen om auteurs en uitgevers toe te voegen aan je netwerk om bekender te worden. Maak op Instagram slim gebruik van hashtags (via https://hashtagify.me/hashtag/tbt en Google Trends bijvoorbeeld) om je publiek te vergroten.

8. Maak gebruik van dagen zoals 25 mei bookstore day. Ik heb zelf nog niet precies bedacht hoe, maar je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van de relevante hashtags of kijken of er evenementen plaatsvinden op Facebook.

9. Last but not least: met je eigen exemplaartje langs lokale boekenwinkels gaan om te vragen of je alsjeblieft bij hen in de winkel mag liggen. Neem bij voorkeur een appeltaart of een fles champagne mee en iets met het ISBN nummer van je boek, zodat hij makkelijk te bestellen is (tenzij je zelf met een bulk aan exemplaren wil sleuren om ze uit te delen). Zorg dat je een indruk en iets tastbaars achterlaat zodat ze nog eens aan je denken. Als je (zoals ik) geen bulkinkoop wil doen en het risico niet wil lopen dat je niet verkoopt, kies dan voor een visitekaartje of een flyer.

Dat was hem denk ik wel. Voor nu. I'll be back. In de tussentijd, hebben jullie nog aanvullend advies?


Twitter Facebook LinkedIn Volgen


SAMENVATTING! 9 tips voor het promoten van je eigen boek

De Legendes van Pendar op Castlefest

Een kort, romantisch verhaal op Koningsdag

Een kort, romantisch verjaardagsverhaal

Een kort, nuchter Valentijnsverhaal

Een kort, romantisch Halloweenverhaal