5 Tips voor het inrichten van een boekevent

Eerder had ik al eens auteurtips gedeeld voor wanneer je een boekevent wil gaan organiseren, maar na een tweede ronde heb ik nog veel meer tips! Dit keer uit een heel andere hoek. De vorige tips gingen vooral over hoe jij jezelf kunt voorbereiden, maar wil je technical difficulties voorkomen? Dan moet je deze 5 tips hebben.

Ben je benieuwd hoe het was om een online boekevent te houden?

Dat lees je in dit Geekish artikel. De opname van het event zelf kun je op het Pendar YouTube kanaal terugkijken.

Tip 1: bedenk hoe je online bij elkaar wilt komen

Ik heb tijdens mijn eerste en tweede boekevent beide gebruik gemaakt van Google Meet, omdat je dan met het programma zelf een opname kan maken. Dat werkt helaas niet altijd soepel. Je kunt ervoor kiezen om live te gaan op Facebook bijvoorbeeld of gewoon af te spreken in Skype of iets dergelijks. Bedenk eerst wat jij belangrijk vindt, wat zo’n programma echt moet kunnen, en ga dan vergelijken.

Tip 2: bedenk of en hoe je het event wil gaan opnemen

Natuurlijk kan niet iedereen naar jouw event komen op het moment dat het voor jou uitkomt. Ik raad dus sterk aan om te overwegen het event op te nemen. In Google Meet heb je daarvoor minstens één iemand nodig die een eigen website (domeinnaam) heeft en iemand met een creditcard. Dit heb je nodig om een GSuite account te maken. Reageer vooral hieronder als je een stappenplan wilt voor het maken van een GSuite account en het activeren dan de opnamefunctionaliteit. Die heb ik namelijk voor je klaarstaan!

Heb je geen domeinnaam en/of creditcard? Dan kun je via Google Meet niet gratis je event opnemen. Dan kun je bijvoorbeeld gratis gebruik maken van https://obsproject.com/.

Tip 3: bedenk of en hoe je goodies gaat weggeven

Het hoeven geen dure prijzen te zijn, maar je zou boekenleggers, posters of een paperback weg kunnen geven bijvoorbeeld. Of een beveiligde PDF met een hoofdstuk erin ofzo. Bedenk wat leuks! Maar hoe ga je dat doen? Via e-mail of ga je dingen posten? Verstuur je alleen naar Nederland of ook naar België bijvoorbeeld? Wie gaat de verzendkosten betalen, jij of het publiek? Maak dat van tevoren duidelijk bekend! Dat scheelt teleurstelling en stress na het event.

Tip 4: bedenk of en hoe je interactie gaat creëren tussen de deelnemers en de auteurs

Ga je een Q&A doen? Of een pubquiz? Of beide? Wil je alleen vragen oplezen (uit de chat of die vooraf ingestuurd zijn) of wil je daadwerkelijk online met mensen praten? Wil je bijvoorbeeld gebruik maken van iets als Kahoot of gewoon een Google Forms? Pas op met gratis versies, want die willen nog wel eens (deelnemeraantal) beperkingen hebben. Zoek dit van tevoren dus goed uit!

Tip 5: bedenk of en hoe je ondersteunend beeldmateriaal gaat gebruiken

Wil je illustraties, landkaarten of boekentrailers delen tijdens de presentatie? Ga jij je scherm delen of laat je ze fysiek voor de camera zien? Wil je automatisch dingen laten afspelen? Zorg dat je dit van tevoren duidelijk hebt en dat je dit allemaal hebt voorbereid. Maak presentaties, filmpjes (presentaties kun je exporteren naar MP4!) of leg spullen klaar voordat je live gaat.

Supertip: probeer alles, ECHT ALLES, uit voordat het event begint.

Ga niet een halfuur van tevoren proberen de opnamesoftware of je pubquiz te testen, want dat levert alleen maar stress op! Loop met de hele groep minstens een dag voor het event het hele programma na. Dan kun je bijvoorbeeld ook de timing oefenen wanneer iemand anders jouw dia’s deelt en doorklikt. Zo komt je event pas echt professioneel over!

Heb jij nog tips? Of suggesties voor andere soort online events?

Laat het weten in de comments! Ik ben van plan in januari misschien weer een event te organiseren, dus jouw input neem ik graag mee in de organisatie. Wanneer zou jij een online evenement voor geen goud willen missen? Ligt dat aan de auteurs of de goodies? Of iets heel anders? Let me know...


Twitter Facebook LinkedIn Volgen


5 Tips voor het inrichten van een boekevent

Productief schrijven: werken schrijfsprintjes?

Tips voor het schrijven van een character driven verhaal

Supertip: Hoe bouw je een bijpersonage uit?

13 stappen: Hoe maak ik een (digitale) fantasy landkaart?

Inspiratie voor veel meer dan alleen fantasy (De Legendes van Pendar)