Hoeveel P’s ook alweer? 4 tips om beter te verkopen

Hoe maak jij jouw product of dienst aantrekkelijk voor je doelgroep? Wat zorgt ervoor dat ze interesse gaan tonen in jou en wat je wil verkopen? Wat is jouw boodschap eigenlijk? Grijp voor een antwoord op deze vragen terug naar diverse P’s.

De 4 P’s van marketing

In een eerdere blog waarin ik diverse keuzeprocessen op een rijtje zette, had ik het er al over: de 4 P’s van marketing.

  1. Plaats. Deze komt later ook nog aan bod.

  2. Product. Maak duidelijk WAT je precies verkoopt.

  3. Prijs. Hoeveel kost het? Gewoon, lekker transparant.

  4. Promotie. Wat maakt jouw product of dienst bijzonder? Ook hier ga ik later dieper op in.

Tip 1: zorg dat je duidelijk en transparant bent over concrete dingen als wat je waar verkoopt voor hoeveel geld. Dat is altijd belangrijk.

De 4 P’s van arbeidsmarktcommunicatie

Ondanks dat dit klinkt als iets waar je helemaal niets aan hebt, heb ik dit concept wat breder getrokken zodat het juist wél relevant is. Maar wie ben ik, bepaal lekker zelf of je hier wat aan hebt of niet.

Persoonlijkheid

Heb jij de concrete zaken op een rijtje? Dan is het tijd om zweverig te worden. Wie ben jij? Wat heb jij als persoon, merk of organisatie te bieden? Wat is je doel, je visie, je missie? Wees transparant en authentiek, VERMIJD CLICHÉS ALSJEBLIEFT. Meer tips hierover in dit Frankwatching artikel.

Porem

Laat je gezicht zien! Dat is herkenbaar en zo kom je menselijk over. Je maakt een keer een foutje of je bent een dagje down, geen drama. Dat mag ook. Niet alles hoeft perfect te zijn. Zorg dan mensen zich in je herkennen en dat ze met je mee kunnen leven. Nogmaals: transparant en authentiek, maar nu ook herkenbaarheid, want van jou is er maar eentje.

Plaats

Ben jij een lokale verkoper? Ik ben bijvoorbeeld een Haarlemse auteur. Dat klinkt niet heel spannend, maar er zijn zat boekenwinkels die graag een lokale auteur steunen naast iemand die overal in de winkels ligt. Haal dus voordeel uit je roots! Dit kan ook weer helpen in dat mensen zich in jou herkennen. ‘Oh die heeft op die middelbare school gezeten! Wat grappig, ik ook!’ Dat blijft echt wel plakken in iemands geheugen.

Project

Wat draag jij bij aan de samenleving? Wat is het meest abstracte doel dat jij je kan bedenken? Ik verkoop fantasy boeken. Nou, daar ga ik de wereld niet mee redden, maar mijn verhaal is dat de dyslectie van mijn broertje me geïnspireerd heeft om boeken zó simpel te schrijven, dat zelfs hij het leuk vindt om te lezen. Korte zinnen, geen moeilijke woorden, alles zo veel mogelijk in het Nederlands. Kijk, dat klinkt al heel anders, toch?

Ik heb de 4 P’s ietsje aangepast, zodat ze wat breder van toepassing zijn. Meer over deze alternatieve P’s vind je in de blog van Peter Boerman, waarin hij Personality, People, Places en Projects beschrijft.

Tip 2: wat is jouw ultieme doel? Zorg dat je missie, visie, project, hoe je het wilt noemen, duidelijk naar voren komt in je communicatie. Het liefst met een lokale trigger en je gezicht erbij.

Bonus tip: hoe zet jij een goede persoonlijkheid neer? De tips uit deze Frankwatching blog zet ik in het kort op een rijtje. Kies een van de duizend-en-één merkarchetypen die het best bij jouw persoonlijkheid passen en pak daarop door. Zorg dat je helder en uniform communiceert wat jij wil en wat jouw zweverige doel is.

De 4 P’s van de B2B buyer journey van Gartner

Ook dit klinkt weer super abstract. Meer achtergrondinformatie vind je in deze Frankwatching blog. Toch heb je als simpele verkoper of als enthousiaste marketeer ook weer wat aan dit rijtje.

  1. Probleem. Maak mensen bewust van de wens of het probleem dat ze (nog niet) hebben.

  2. (Uit)pluizen. Natuurlijk gaat iedereen even rondneuzen om te kijken of ze hetzelfde ergens anders beter of goedkoper en het liefst beide kunnen krijgen. Zorg daarom dat je mensen eraan blijft herinneren dat jij bestaat en dat jij zeker in de top-3 overwegingen hoort!

  3. Peinzen. Dit is hét moment om te gaan overtuigen, want jij bent uiteraard de beste. Wat onderscheidt jou van anderen?

  4. (Uit)pikken. Dit is een Nederlands woord, ik heb het opgezocht. Nu wordt de keuze daadwerkelijk gemaakt en moet je zoveel mogelijk je best doen om mensen het gevoel te geven dat ze iets bereikt hebben en dat je nog veel meer te bieden hebt. Dit is geen afsluiting, maar juist een uitnodiging om nog meer bij jou te komen halen. Maak van klanten loyale mensen!

Tip 3: zet alvast een logische gedachtegang uiteen voor je doelgroep. Dus: dit is je probleem, dit is waarom ik de oplossing ben, dit is waarom ik beter kan helpen dan alle andere mensen en dit is waarom je dingen bij mij moet blijven halen.

Bonus tips: een lesje psychologie! Check vooral ook deze Frankwachting blog.

Anchoring

Mensen gaan sowieso vergelijken, dus help ze een handje! Als jij meerdere producten of diensten verkoopt, zet ze dan naast elkaar zodat mensen al het gevoel hebben dat ze hebben vergeleken. Dan is de kans dat ze verder kijken minder groot en zijn ze meteen veel zekerder over hun keuze. Wat Anchoring zelf precies inhoudt, is dat je een referentiekader neerzet. Begin dus met je duurste product, zodat de rest veeeeeel goedkoper overkomt. Ohja, korting! Helpt ook.

Risicovermijding

Wat voor drempels kun jij weghalen en welke garanties kun je geven? Heb je tijdgevoelige aanbiedingen of zeldzame producten? Onder risicovermijding valt namelijk ook het gevoel van een aanbieding mislopen en daarna meer moeten betalen (meer betalen is 'geld verliezen'). Dus maak urgent die handel!

Nostalgie spreekt voor zicht
Fresh start effect

Wanneer mensen vastgeroest zitten in verouderde routines, zou jij zomaar de oplossing kunnen zijn waar ze naar verlangen. Weg met het oude gedoe en kom maar op met iets nieuws. Dit is natuurlijk wel vrij specifiek, dus context is alles!

Humor

Maak je een foutje? Maak het herkenbaar (ja ik gleed dus uit want dweilen kan ik niet, dat is zoooo ik) en probeer er een grappige twist aan te geven. Erken dat er wat fout ging en overdrijf niet te veel. Vaak werkt dat wel, als je het een beetje charmant speelt.

Tip 4: help mensen op weg met vergelijken (je prijzen, je verhaal én je garanties).

Bonustip: zorg altijd dat je tekst goed leesbaar is. Titels en tussenkopjes, geen spel- of typefouten, alinea’s van een stuk of vijf regels, opsommingen, beeldmateriaal, etc.

Conclusie: even alle tips op een rijtje

1. Wees duidelijk, transparant en concreet.

2. Draag uit wat jij voor toegevoegde waarde hebt voor de samenleving.

3. Denk met je doelgroep mee en help ze op weg.

4. Maak jouw verhaal makkelijk te vergelijken (en zorg dat jij natuurlijk de winnaar bent).

Belangrijk: leesbaarheid van je teksten!


Twitter Facebook LinkedIn Volgen


Hoeveel P’s ook alweer? 4 tips om beter te verkopen

Productief schrijven: werken schrijfsprintjes?

Tips voor het schrijven van een character driven verhaal

Supertip: Hoe bouw je een bijpersonage uit?

13 stappen: Hoe maak ik een (digitale) fantasy landkaart?

Inspiratie voor veel meer dan alleen fantasy (De Legendes van Pendar)