Lessen van John Williams: 6 tips voor een meeslepend en beeldend verhaal

Het boek Stoner van John Williams werd me aangeraden, omdat de beschrijvende zinnen mijn schrijfstijl zouden kunnen verbeteren. Top! Ik ben gek op leren, maar ik moet toegeven dat ik niet ver gekomen ben… Ik heb 100 bladzijden gelezen, maar ondanks de prachtige schrijfstijl (die soms ook weer overbodig ingewikkeld was), kon het verhaal me niet pakken. Ik ben echt een fantasy lezer en er moet ook zeker een element van spanning in een boek zitten en ik kon mezelf er gewoon niet toe zetten om verder te lezen door het gebrek daaraan.

Wat kan je leren van Stoner van John Williams?

Les 1: Williams legt veel nadruk op hoe dingen aanvoelen voor bepaalde mensen in plaats van dat hij gewoon zegt wat hij bedoelt. Dat geeft die concepten meteen een lading en maakt het makkelijker voor de lezer om een voorstelling te maken van het concept en de persoon die het concept beschrijft.

Voorbeeld:

“Zijn moeder sloeg zijn leven geduldig gade alsof het een langgerekt moment was dat ze moest verdragen.”

Les 2: Je kunt prima twee tot drie alinea’s nemen om een ruimte te beschrijven, als je ook de impact op de hoofdpersoon meepakt. Ik ben vaak bang om te saai te schrijven, dus dit was voor mij wel echt een eye opener. Stel de ruimte is klein, wat doet dat met de persoon die concludeert dat de kamer klein is?

Les 3: Besteed ook ruim een alinea aan het beschrijven van nieuwe personages. Zo kunnen lezers aan nieuwe mensen wennen en hebben ze meteen een goed beeld van ze. Dit werkt alleen niet als je super veel personages hebt of als je er veel in één keer ontmoet. Let daar dus goed op!

Les 4: Probeer voor variatie dingen eens te beschrijven alsof er een loep boven hangt of alsof ze ver weg zijn, dus alsof je superscherp alle details kunt zien of helemaal niet. Alsof je alleen het geheel of een silhouet ziet. Dit zorgt ervoor dat je verhaal niet te eentonig wordt. Doe dit niet te vaak, want dan haal je het tempo eruit.

Les 5 (beetje een open deur, maar hier was ik me nog niet genoeg bewust van): Beschrijf duidelijk waarom je personages iets doen en voelen. Dit klinkt heel simpel, maar je kunt het zo ingewikkeld maken als je zelf wilt.

Voorbeeld:

“Hij was voorzichtig, omdat hij iets kostbaars niet wilde breken.”

“Hij zei het stil omdat hij de kalmte die hem omarmde eigenlijk niet wilde verstoren, omdat het een welkome verademing was in de hectiek van de dagelijkse dingen.”

Les 6: Stop meer emotie in je verhaal en maak het meeslepender door abstracte dingen te beschrijven alsof ze gevoel hebben.

Voorbeeld:

“De warmte leek hem de kamer uit te willen duwen.”

“Het pak slobberde, alsof het ooit aan een ander had toebehoord.”

Conclusie

Probeer op een creatieve manier meer emotie en detail in je verhaal te stoppen, zonder de tempo uit je verhaal te halen. Dat geldt voor plekken, gebouwen, voorwerpen, personages, en neem je tijd voor beschrijvingen!

Nog een laatste mooie zin die ik graag wilde delen:

“Onder zijn ontzag werd hij plotseling een geborgenheid en kalmte gewaar.”

Heb jij nog goeie lessen die je tijdens het schrijven geleerd hebt? Let me know!


Twitter Facebook LinkedIn Volgen


Lessen van John Williams: 6 tips voor een meeslepend en beeldend verhaal

Productief schrijven: werken schrijfsprintjes?

Tips voor het schrijven van een character driven verhaal

Supertip: Hoe bouw je een bijpersonage uit?

13 stappen: Hoe maak ik een (digitale) fantasy landkaart?

Inspiratie voor veel meer dan alleen fantasy (De Legendes van Pendar)