Vergelijken is verrijken (6 praktische tips om waarde toe te voegen)

Van anoniem naar herkenbaar. Van 'die mail flikker ik meteen weg' naar persoonlijk. Van 'geen idee of ze dat leuk vinden' naar 'ja, dit is het'. Vergelijken is verrijken.

In het dagelijkse leven ben ik Content Marketeer (en schrijfster by night), dus ik ben ontzettend trots dat ik mijn eerste A/B-test heb mogen meemaken, super interessant. Dit houdt in dat het team en ik twee varianten van iets hebben vergeleken om te kijken welke er beter werkt. Dit kun je doen met tekst, beeld, kleur, je kunt het zo gek niet bedenken.

Meer info? Bekijk dan dit A/B-testen artikel van Frankwatching.


Dus: wat kan jij hiervan leren?

Want A/B-testen is zeker niet alleen interessant voor bedrijfsmarketeers of dataliefhebbers. Sommige content en formats werken voor iedereen gewoon beter dan anderen. Denk hierbij aan leesbaarheid: lettertype, lettergrootte, contrast, kleuren, drukte, moeilijke woorden, lange zinnen en ga zo maar door. Andere content en formats werken voor sommige mensen beter dan anderen. Mensen moeten zich namelijk aangesproken voelen. Ze moeten zichzelf ergens in kunnen herkennen.

Dit is interessant voor jou als je persoonlijk wil overkomen en écht waarde aan je doelgroep wil bieden

6 tips om echt een echt persoonlijke aanpak voor elkaar te krijgen:
  • Gebruik woorden (jargon, spreektaal) die jouw doelgroep gebruikt. Check bijvoorbeeld ook deze info van Voortekst over hoe je meer gericht op mannen of juist vrouwen kan schrijven, zodat iedereen zich in een tekst herkent.

Gebruik voorbeelden die voor de hand liggen en jouw doelgroep zouden kunnen tegenkomen in het dagelijks leven

  • Gebruik referenties die actueel zijn voor jouw doelgroep (of laat ze juist weg om tijdloos te zijn)
  • Gebruik beeldmateriaal waar jouw doelgroep op staat
  • Pas de complexiteit van je content aan op jouw doelgroep (moeilijke woorden en lange zinnen of juist niet?)
  • Vraag aan je doelgroep wat ze liever hebben! Leg twee opties aan ze voor en vraag om feedback. Alleen dan weet je het zeker

Blijf evalueren continu en meet het liefst objectief wat werkt en wat niet. Dan kun je conclusies gaan trekken over wat aanslaat bij jouw doelgroep. Daarin kun jij je dan nog meer in verdiepen. Met een vergelijking kun je jouw content dus niet alleen persoonlijker maken, maar ook verrijken. Je levert dan meer waarde en dat is waar het allemaal om draait. Never stop improving ;)


Twitter Facebook LinkedIn Volgen


Vergelijken is verrijken (6 praktische tips om waarde toe te voegen)

Een kort, romantisch verhaal op Koningsdag

Een kort, romantisch verjaardagsverhaal

Een kort, nuchter Valentijnsverhaal

Een kort, romantisch Halloweenverhaal

Productief schrijven: werken schrijfsprintjes?