Marketing en het keuzeproces: zoveel beren op de weg en AAAAAAA

Een tijdje terug heb ik een blog geplaatst over het AIDA model. Dat is een framework dat ik tijdens mijn studie (Psychologie) geleerd heb een paar jaar terug. Ondertussen werk ik bij een bedrijf dat het See Think Do Care model gebruikt en zo heb je nog wel een paar van zulke referentiekaders (SmartBear, Know Like Trust). Ik heb besloten ze op een rijtje te zetten om dé ultieme conclusie te trekken over wanneer mensen jouw product gaan kopen. Riemen om en houd je vast.

  • Attention: bewustzijn creëren
  • Interest: maak een aantrekkelijk aanbod
  • Desire: zorg dat je echt onweerstaanbaar bent
  • Action: trek mensen over de streep

See Think Do Care
  • See: bewustzijn creëren
  • Think: maak een aantrekkelijk aanbod
  • Do: trek mensen over de streep
  • Care: zorg goed voor iedereen die al bij je binnen is
  • Engagement: bewustzijn creëren
  • Education: maak pijnpunten urgent
  • Research: maak je oplossing urgent
  • Evaluation: voorzie je doelgroep van FAQ en referenties, zodat ze kunnen vergelijken
  • Justification: onderscheid jezelf van de rest (waarom ben jij de beste?)
  • Purchase: trek mensen over de streep

Know, Like, Trust
  • Know: mensen hebben vaak geen tijd of mentale capaciteit om ingewikkelde keuzes te maken, dus ze gaan voor wat makkelijk is: wat ze kennen.
  • Like: het merk moet leuker en beter zijn dan de rest. Voorzie je doelgroep van een community en referenties opbouwt.
  • Trust: mensen moeten je vertrouwen (duh), omdat je deskundig, toegankelijk en transparant bent

Zie ook Frankwatching en de bron van Frankwatching

4 P’s en 5 A’s in marketing (lekker vaag, I know)

- Prijs
- Product
- Plaats
- Promotie

- Actie: initiatief nemen
- Alert en actueel
- Aandacht voor je doelgroep en je omgeving
- Ambassadeurs van je merk of werk
- Aantrekkelijkheid van wat je doet

Je hebt dus in de promotie van jouw product te maken met minstens 7 A’s, 4 P’s, slimme beren en nog meer regels om van te janken. Wat een waslijsten. Niet te doen. Dus laten we het even samenvatten.

Kortom: wanneer gaan mensen iets bij je kopen?

Vraag jezelf eerst: ben ik trots op mijn product? Krijg je waar voor je geld? Kan ik mijn product ver genoeg verspreiden? Wat wil ik uitstralen? Wat is mijn ultieme doel (dus niet kopen, kopen, kopen, maar ‘mensen helpen’ of ‘mensen entertainen’ of ‘mensen informeren’ bijvoorbeeld)?

Als je dat duidelijk hebt, ga je pas nadenken over promotie.
1. Maak mensen bekend met jezelf, je merk (Attention, See, Engagement, Know). Neem initiatief, maar overdrijf niet (NIET SPAMMEN!). Gebruik veel beeldmateriaal en teasers voor reviews
2. Ken je doelgroep: speel in op pijnpunten en actualiteiten (Education, Research, Alert)
3. Zet jezelf als de ultieme expert met de beste oplossing neer (Trust, Interest, Desire, Think, Evaluation, Justification, Aantrekkelijkheid) door middel van blogs, een veelgestelde vragen pagina, templates, reviews, demo’s, whitepapers en zelfs nieuwsbrieven
4. Maak het persoonlijk met vragenlijsten, stappenplannen, een leuke quiz, checklists en advies op maat (Aandacht, Action, Do, Justification, Purchase, Like)
5. Zorg goed voor je ambassadeurs. Vraag ze ook of er drempels waren om bij jou iets te halen, zodat je stap 4 kunt optimaliseren. Vraag ze om reviews voor stap 1 en 3. Vraag ze om User Generated Content (klinkt chique, maar het betekent gewoon dat ze bijvoorbeeld een plaatje schieten met jouw product) enzovoort enzovoort.


Twitter Facebook LinkedIn Volgen


Marketing en het keuzeproces: zoveel beren op de weg en AAAAAAA

Een kort, romantisch verhaal op Koningsdag

Een kort, romantisch verjaardagsverhaal

Een kort, nuchter Valentijnsverhaal

Een kort, romantisch Halloweenverhaal

Productief schrijven: werken schrijfsprintjes?