Hoe jij waardevol kunt zijn, volgens het model van Kotler

    Volgens het model van Kotler bestaat iets dat je verkoopt uit drie lagen:

    Het kern product. Dat is concreet wat je dus verkoopt: iets tastbaars of een dienst. Daarbij zitten ook ontastbare voordelen. Dat is de ‘oplossing’ voor een probleem dat jij verkoopt. Neem mijn fantasy boekenreeks als voorbeeld. Dat is de ‘oplossing’ voor een saaie middag vol verveling. Een ontastbaar voordeel is je dus begeven in een fantasiewereld zonde de deur uit te hoeven

    Daar omheen zit je tastbare product, dat bestaat uit jouw merk, kwaliteit en dingen die jouw producten kenmerken. Dat hoeven niet per se kenmerken te zijn die jou product onderscheiden van de concurrent, maar het kan wel

    De buitenste schil van jouw product bestaat uit hele abstracte dingen, zoals garanties en service. Denk aan gratis thuisbezorgen of de belofte dat onderhoud het eerste jaar gratis is

    Vooral op gebied van garantie en service kun jij dus het verschil maken als je moet concurreren. Hoe kun jij dus een pakket samenstellen dat fysiek dezelfde waarde heeft als een concurrent (of zelfs een beetje meer), terwijl het eigenlijk nog veel meer waarde heeft dan dat? Hoe zorg jij ervoor dat mensen het geld ervoor over hebben?


    • Waarde bieden: het product zelf, garanties en service

    Ten eerste verkoop je natuurlijk je product voor de basisprijs. Daar kun je al iets aan verdienen als je het verkoopt, maar bij de concurrent zouden mensen het goedkoper kunnen halen. Dan voeg je er een garantie aan toe. "Het product blijft jarenlang goed en anders stuur ik je een nieuwe toe." Kun je dat beloven? Bam, extra waarde. Dan de service waar we het al eerder over hadden. Kun je bijvoorbeeld een nieuwsbrief update toevoegen? Iedere keer als er iets nieuws rondom jouw product gebeurd, dat je klant of fan ervan op de hoogte is zonder te spammen. Alle kortingen en nieuwtjes krijgen zij als eerst. Denk ook aan een jaarlijkse controle. BAM, nog meer waarde.

    Waarde bieden: handleidingen en instructies


    Dan gaan we nu wat abstracter denken. Kun je handleidingen of instructies of iets dergelijks toevoegen? Ik kan bijvoorbeeld gratis video’s opnemen van dat ik een stukje uit mijn boeken voorlees (dat doe ik dan ook ;) ). Feitelijk betalen mensen daar niet voor, omdat je het er meestal gratis bij doet, maar dat voegt ook weer waarde toe aan jouw product. Helemaal wanneer de concurrent dit niet doet. Stel jouw product werkt bijna hetzelfde, heb jij toch meer expertise als jij instructievideo’s hebt en de concurrent doet het met een stoffige handleiding. Winnen! Denk ook aan e-versies en audio versies (e-books en audiobooks) van jouw verhaal.

    Waarde bieden: een community en tips & tricks


    Heb je een community waar je jouw product mee kunt verbinden? Zijn er leuke challenge waar mensen in die community aan mee kunnen doen? Kun je mensen tips en tricks geven over jouw product? Hier doe ik veel mee op mijn Instagram account. Ik zit daar in de Bookstagram community en dan is het heel makkelijk om leuke fotochallenges op te zetten en om eraan mee te doen voor extra zichtbaarheid. Kijk bijvoorbeeld ook naar de templates van GeekishNL.

    Waarde toevoegen: goodes en UGC


    Heb je nog goodies voor weinig die je weg kunt geven? Boekenleggers, kaartjes, mokken, T-shirts. Dat kan ook weer onwijs leuk fotomateriaal van fans opleveren die je kunt gebruiken (User Generated Content, UCG). Gratis marketing én een manier om je community nog hechter te maken. Epic winning. Daarnaast kun je ook reclame maken voor bookish items zoals kaarsen, booksleeves of een leesmaatje. Super gaaf als je die kunt customizen met jouw merk!

    Waarde toevoegen: webinars, coaching, cursussen en masterclasses


    Heb je ergens echt verstand van? Denk dan ook aan gratis deelname aan webinars, coaching, cursussen en masterclasses. Als je een beetje bekendheid hebt, kun je ook gastplekken geven op zo’n event of op een blog of podcast. Weer sterk je hiermee je community aan.

    Waarde toevoegen: gratis content


    Zoals ik in een eerdere blog ook zei, is het heel gaaf om gratis content weg te geven als checklists, stappenplannen of bijvoorbeeld een leuke quiz. Het is voor jezelf ook leuk om interviews te doen en dat kan andere mensen ook weer helpen met hun zichtbaarheid. Kijk bijvoorbeeld naar mijn interview met Stan Kelder. Zijn bookstagram account is ontzettend snel gegroeid.


    Zit er wat leuks voor jou tussen of heb je zelf nog creatieve ideeën? Ik hoor het heel graag! Vergeet ook niet een blik te werpen op dit uitgebreide artikel van Frankwatching dat ik als inspiratie voor deze blog gebruikt heb.

Twitter Facebook LinkedIn Volgen


Hoe jij waardevol kunt zijn, volgens het model van Kotler

Een kort, romantisch verhaal op Koningsdag

Een kort, romantisch verjaardagsverhaal

Een kort, nuchter Valentijnsverhaal

Een kort, romantisch Halloweenverhaal

Productief schrijven: werken schrijfsprintjes?