Een beginnershandleiding voor het doen van een zoekwoordenonderzoek

SEO (Search Engine Optimization) optimalisatie klinkt meteen zo heftig. Daar gaat deze blog dus niet over. Waar ik het wel over wil hebben, is hoe jij gratis beter gevonden kunt worden met je blogs, social media posts of je website. Een van de manier om hoger in de lijst in Google resultaten te komen, is namelijk door te letten op het gebruik van zoekwoorden. Zoekwoorden zijn woorden die belangrijk zijn in jouw tekst en waar je graag op gevonden zou willen worden. Ik leg je in een paar stappen uit hoe je erachter komt wat goede zoekwoorden zijn en hoe je ervoor kunt zorgen dat je daar beter op gevonden wordt in Google.

Jouw tekst inrichten op zoekintentie

Wanneer ik een ‘SEO tekst’ ga schrijven, een tekst waar ik op gevonden wil worden, schrijf ik altijd eerst de hele tekst uit. Zoekwoordenonderzoek doe ik pas daarna. Ik wil namelijk niet dat mijn tekst klinkt alsof het geschreven is op zoekwoorden. Denk goed na over het doel van je tekst. Op wat voor soort vragen zou jouw tekst het antwoord kunnen zijn? Is het een recept, een stappenplan, een lijst met tips of een review? Probeer te bedenken waarom mensen jouw tekst zouden willen vinden. Richt je tekst daar dus ook op in. Zo kan Google makkelijk een zoekintentie aan jouw tekst koppelen.

Ik neem een vacature als voorbeeld, omdat ik daar al veel ervaring mee heb. Het doel van een vacature is iemand aan een baan helpen. Mensen zullen dus bijvoorbeeld zoeken op ‘werk als…’. Als je benieuwd bent wat voor vragen mensen stellen over het onderwerp dat jij gekozen hebt, kun je gebruik maken van deze gratis tool:
- https://answerthepublic.com/
Wanneer je de tekst beter hebt ingericht op zoekintentie, ga je kijken naar de woorden die het belangrijkst zijn voor jouw tekst.

Wat zijn goede zoekwoorden?

In een vacature zijn bijvoorbeeld de volgende woorden belangrijk: ‘vacature’, de functietitel, of het fulltime is, werklocatie en je kunt waarschijnlijk nog wel een paar dingen bedenken. Vooral de functietitel is iets waar veel op gezocht zal worden, dus probeer daar alle synoniemen van te vinden. Maak een lijstje waar je mee aan de slag kunt. Om te zien op welke synoniemen er het meeste zoekvolume zit, kun je gebruik maken van dit gratis dashboard:
- https://trends.google.nl/trends/?geo=NL

Ben je zelf helemaal uitgedacht en kun je niets meer bedenken? Dan ga je kijken naar wat jouw doelgroep doet. Een goed voorbeeld hiervan is het zoeken naar goede Instagram hashtags. Kijk naar welke hashtags jouw doelgroep gebruikt. Als je benieuwd bent of daar zoekvolume op zit, kun je gebruik maken van deze gratis tool:
- https://hashtagify.me/hashtag/StaySafe

Deze tool vertelt je ook welke hashtags er vaak samen gaan met de hashtags waar je op zoekt. Ben je klaar met je doelgroep? Dan ga je een kijkje nemen bij de concurrentie. Gebruik ook daar weer google trends en hashtagify.me wanneer dat relevant is.

Ben jij klaar voor het optimaliseren van jouw tekst op gebied van zoekwoorden?

Dat begint al meer als SEO te klinken… Bekijk dan deze blog!


Twitter Facebook LinkedIn Volgen


Een beginnershandleiding voor het doen van een zoekwoordenonderzoek

Een kort, romantisch verhaal op Koningsdag

Een kort, romantisch verjaardagsverhaal

Een kort, nuchter Valentijnsverhaal

Een kort, romantisch Halloweenverhaal

Productief schrijven: werken schrijfsprintjes?