Het AIDA-model: Welke formats werken om interesse te wekken?

Binnen Marketing moet je jezelf constant de vraag stellen: wat denkt mijn doelgroep nu? Wie zijn ze, in welke beslissingsfase zitten ze en welke content past er bij hun behoefte? Zonder al te veel ingewikkelde woorden, leg ik jou daar graag wat meer over uit. Deze tips kun je meteen toepassen in je eigen Marketingstrategie.

Het AIDA-model: Wat is het keuzeproces?

Wanneer je bepaald hebt wie je doelgroep is (geslacht, leeftijd, hobby’s, gezinssituatie etc.), ga je nadenken over wat er in hun hoofd omgaat. Zijn ze moe of heb je hun volle aandacht? Kennen ze je al of ben je nog helemaal nieuw? Dat soort dingen bepaal hoe jouw boodschap het makkelijkst te verwerken is. Hier heb je verschillende modellen voor en ik maak in dit geval gebruik van het AIDA-model: Attention, Interest, Desire & Action.

De Attention fase

In de Attention fase zitten mensen die nog niet bekend zijn met jou of met wat je te bieden hebt. Deze mensen hebben helemaal geen behoefte aan veel informatie en moeilijke teksten. Ze hebben ook weinig aandacht voor je. Je hoeft ze alleen maar een beetje te prikkelen en enthousiast te maken. Speel in op emoties! Denk bijvoorbeeld aan teasers voor films. Mensen in deze fase zullen interesse hebben in veel beeldmateriaal (foto, maar liever korte video’s), korte blogs, referenties van anderen en social media posts.


Denk hierbij dus na over dingen als: ik wil weer eens wat op Facebook zetten, maar hoe zorg ik ervoor dat ik de aandacht trek? Gebruik een prachtige foto van je product met een kort en krachtig tekstje erboven. Of leg iets uit in een filmpje van 30 seconden. Interviews doen het ook goed om mensen je beter te laten kennen. Plaats daarvan een teaser met een leuke foto van jezelf.

De Interest fase

In de Interest fase zitten mensen die al van je gehoord hebben en graag wat meer over je willen weten. Dit zijn mensen die ook naar informatie op zoek kunnen gaan, dus ze kunnen al wat meer hebben. Langere video’s zullen het goed doen, maar dit is ook het moment om te gaan spelen met tekst. Denk aan langere blogs, pagina’s met informatie over jou of je product, vraag en antwoord opties en manieren om met jou in contact te komen. Als je een eigen website hebt, fantastisch! Landingspagina’s en veel gestelde vragen scoren zeker.

Heb je net zoals ik geen eigen website en wil je niet te veel geld uitgeven aan je marketing? Maak dan vooral gebruik van gratis social media. Je kunt ook een blogpost zetten in een LinkedIn of Facebook update. Zelfs in de beschrijving van een Instagram post kun je al veel bereiken. Over Instagram gesproken, stories bevatten heel veel mogelijkheden om laagdrempelig met je doelgroep in contact te komen. Maak gebruik van interactieve stickers, zodat je doelgroep direct op jou kan reageren.

De Desire fase

In de Desire fase zitten mensen die bekend met je zijn en overwegen om bij jou iets te gaan halen. Dit zijn mensen die interesse hebben in templates, reviews, demo’s, whitepapers en zelfs nieuwsbrieven. Nu is het moment om je expertise neer te zetten. Waarom moeten mensen iets bij jou komen halen en niet bij de concurrentie? Waarom heb jij ergens verstand van? Wat is jouw meerwaarde? Zet je persoonlijkheid ook duidelijk neer! Zorg dat jij constant in het achterhoofd van je doelgroep zit.

Daarnaast kunnen templates en reviews ook gewoon heel leuk zijn! Denk maar aan Instagram templates voor bingo. Hierin tag je anderen (extra aandacht!) die dingen afstrepen in jouw template om zo meer interactie te creëren. Die mensen taggen weer mensen enzovoort. Zorg ervoor dat jouw templates herkenbaar zijn en dat er altijd terug te vinden is dat het echt jouw template is (denk aan een logo of je naam). Geekish heeft goede voorbeelden van speelse templates. Reviews kun je heel speels (video) of heel informatief maken (heldere opsomming), wat het beste bij jou past.

De Action fase

In de Action fase zitten mensen die besloten hebben dat ze wat gaan halen, maar ze twijfelen nog of ze niet liever naar de concurrentie gaan. Dit is het moment om ‘gratis content’ weg te gaan geven om ze dat laatste zetje te geven. Denk hierbij aan vragenlijsten, stappenplannen, een leuke quiz en checklists. Geef iets weg waar mensen echt iets mee kunnen. Als je een product verkoopt, kun je ook denken aan korting en advies op maat. Maak het persoonlijk!

Wanneer iemand dan iets bij jou heeft gekocht of aangevraagd, moet je proberen een ambassadeur van deze persoon te maken. Het is niet gek om diegene om een review te vragen. Vaak vinden mensen dat juist hartstikke leuk (zou jij je niet vereerd voelen?). Of probeer iets terug te doen voor die persoon. Vaak als ik proeflezer ben voor mensen, willen zij ook graag proeflezer zijn voor mij. Dat kan natuurlijk ook andersom werken! Hiermee kun je een eigen gemeenschapje opbouwen, een net waar je op kunt terugvallen. Laat je doelgroep met je meedenken over jouw Marketingstrategie om content te maken die mensen raakt. Dan voelen ze zich betrokken en is dat dubbele winst voor jou!

In mijn vorige blog had ik beloofd om uit een te zetten wat voor brochure wanneer werkt. Op mijn Facebookpagina zie je een aantal voorbeelden. Voor de Attention fase heb ik gekozen om de focus op het beeld te leggen en herkenbare titels te kiezen waar een bepaald gevoel aan hangt. Voor de Interest fase ligt de focus op flapteksten. Voor de Desire fase ligt de focus op een inkijk. Voor de Action fase ligt de focus op urgentie en mensen sturen naar aankoop. Daar is een duidelijke en korte boodschap het belangrijkst. Ik kan geen gratis content weggeven, vanwege mijn contract bij Boekscout maar je zou ervoor kunnen kiezen om het eerste hoofdstuk van je boek gratis beschikbaar te maken.


Twitter Facebook LinkedIn Volgen


Het AIDA-model: Welke formats werken om interesse te wekken?

Een kort, romantisch verhaal op Koningsdag

Een kort, romantisch verjaardagsverhaal

Een kort, nuchter Valentijnsverhaal

Een kort, romantisch Halloweenverhaal

Productief schrijven: werken schrijfsprintjes?