8-delig stappenplan: Hoe maak ik een knappe brochure?

Mijn meest recente marketing uitdaging: een brochure maken. Je wil iets vertellen aan de wereld op een korte en krachtige manier. Het liefst moet het er ook nog een beetje knap uitzien. Waar ga je beginnen? Een PowerPoint presentatie? Een poster? Ik heb het eens geprobeerd met een brochure of folder. Met dit stappenplan ben je in 8 stappen klaar om te verkondingen wat jij wilt aan de wereld wil vertellen. Dit stappenplan heb ik gebaseerd op een aantal tips en het bekijken van brochures van concurrenten voor het werk (Content Marketeer) dat ik nu doe.

Hoe maak ik brochure zonder voorkennis?

Denk eerst goed na over je onderwerp. Toen ik een brochure maakte voor een ingewikkeld product, ging ik heel anders te werk dan tijdens het maken van een brochure voor mijn boekenreeks. Wat wil je precies vertellen en wie gaat het lezen? Is jouw doelgroep geïnteresseerd in wat jij te vertellen hebt? Anders kun je beter meteen stoppen, want dan maak je er alleen jezelf blij mee (is opzicht prima als je iets zoekt om boven je bed te hangen ;) ). Zorg ervoor dat je doelgroep het nut inziet van jouw bericht.

Hoe maak ik een informatieve brochure? 

Dit is wat ik gedaan heb toen ik een brochure maakte voor de software producten die het bedrijf verkoopt waar ik nu werk. Hou er rekening mee dat ik wat tips heb opgezocht en voorbeelden bekeken heb, maar dat ik deze werkwijze uit mijn mouw schud. Zorg dat je eerst heel duidelijk het doel van je brochure voor ogen hebt. Gebruik één brochure voor één doel voor één doelgroep. Heb je meer doelen of doelgroepen? Maak daar andere brochures voor.

Hoe maak ik een informatieve brochure in het kort

  1. Beschrijf het probleem dat jij wilt oplossen
  2. Beschrijf waarom het een probleem is
  3. Beschrijf hoe het probleem op te lossen is
  4. Beschrijf waarom mensen bij jou moeten zijn voor de oplossing (en niet bij de concurrent)
  5. Beschrijf welke actie jij wilt dat mensen uitvoeren, het doel van je brochure
  6. Beschrijf wanneer mensen die actie moeten uitvoeren, als dat relevant is
  7. Beschrijf informatie die mensen nodig hebben voor het maken van hun keuze (prijzen, contactgegevens)
  8. Maak gebruik van afbeeldingen, kopjes, belangrijke details die eruit springen, opsommingen en een herkenbare stijl

1. WAT. 

Je wilt een doel behalen, toch? Een product verkopen, je mening laten horen, mensen uitnodigen, informatie verschaffen. Waarom zou jouw doelgroep naar je luisteren? Waarom zouden ze precies doen wat jij wilt? Wat is het probleem dat jij oplost? Werk dat eerst uit. Stip concreet aan wat een irritatie is van jouw doelgroep die jij gaat helpen genezen. "Heb je er ook zo'n hekel aan dat je bonnetjes moet bewaren die altijd kwijtraken?" "Vind je het naar om een boek te lezen en daarna meteen weer afscheid te moeten nemen van de personages?" "Heb je honger en geen zin om uit bed te komen?" Dat soort dingen. Het moet herkenbaar zijn voor je doelgroep en ze moeten de frustratie kunnen proeven. Zorg dat je de aandacht trekt.

2. WAAROM. 

Oké, je hebt nu het probleem geschetst, maar waarom is het een probleem? Waarom MOETEN mensen dit willen oplossen? Ook hier weer: wees beeldend, concreet, herkenbaar, oprecht. "Zonder bonnetjes kan je geen administratie doen en heb je aan het eind van de maand geen idee of je nog sushi kunt bestellen." "Heb je net een band opgebouwd met je lievelingsheld, is het boek uit en is er geen vervolg: hart-ver-scheu-rend." "Je maag begint te knorren en je hebt niets in huis. Alle winkels zijn ook al dicht. Je kunt jezelf niet laten verhongeren en je bent vorige maand nog jarig geweest ook. Je hebt een beloning verdiend."

3. HOE. 

Je hebt nu als eerst een doomsday scenario geschetst en daarna een ideaalbeeld. Daar zit natuurlijk wat tussen. Hoe kunnen mensen het probleem dat jij net hebt aangekaart, oplossen? "Koop een map, bakje, whiteboard met magneten of maak een digitaal fotomapje aan. BAM. Bonnetjes nooit meer kwijt." "Haal het eerste deel van de Legendes van Pendar in huis! Met deze zesdelige serie ben je wel even zoet én er zijn meer boeken in het Pendar universum onderweg. Je kunt lezen tot je helemaal genoeg hebt van Jake en Juul." "Sushi bestellen! Rijst, groente, vis, dat klinkt nog soort van gezond ook. Doen." Als je een ingewikkelde boodschap hebt (zoals: dit is waarom je financiële software nodig hebt om je leven beter te maken), moet je bedenken of je doelgroep net zoveel snapt van het onderwerp als jij. Hebben ze nog uitleg nodig hoe ze jouw oplossing moeten toepassen? Opsommingen en stappenplannen helpen. Maak het concreet! Ik ben zelf fan van informatie die goed te behappen is (1 A4 max.), dus bedenk wat jij daar zelf voor voelt.

4. JIJ. 

Maak wel even duidelijk dat JIJ degene bent met de oplossing en niet de buurman die hetzelfde roept (maar dan anders natuurlijk). "Koop een map bij de IKEA, want daar hebben ze service met een glimlach." "Haal De Legendes van Pendar nu in huis, omdat het de magie van Harry Potter, de gruwelen van The Hungergames en het avontuur van De Grijze Jager combineert." "Bestel bij Sumo, want die hebben ook loempia's." Je snapt me wel. Leg uit wat JOUW meerwaarde is. Waarom ben jij beter dan de concurrent?

5. DOEN. 

Iedereen snapt nu dat ze een probleem hebben en dat jij de oplossing bent. Top. Ze willen wat gaan doen, maar hoe? Gebruik één duidelijke call-to-action: één opdracht. "Koop deze map via het volgende linkje." "De Legendes van Pendar is te halen op deze website." "Ik zou online bij Sumo bestellen via deze link, omdat je dan niet in de wacht hoeft te staan." Vraag om één actie, niet twee of meer, ÉÉN. Maak het de mensen makkelijk, want mensen zijn lui. Ga dus ook niet vragen of ze via de link nog 5x door willen klikken, nee, zorg dat het een directe link is. Anders haken mensen af.

6. WANNEER.

Zit er een tijdslimiet aan een korting die je biedt of wil je een evenement promoten met een datum? Geef dat duidelijk aan!

7. BELANGRIJKE DETAILS. 

Verkoop je iets? Zet duidelijk de prijs erbij, helemaal als het een aanbieding is. Is je doel dat mensen contact op moeten nemen? Zet de contactgegevens duidelijk op je brochure. Wil je juist dat mensen doorklikken om iets anders te lezen? Wil je ze informeren? Maak duidelijk waarom het nog meer waarde heeft om verder te lezen en maak het makkelijk voor mensen om door te klikken (één actie!). Kortom: zorg dat het doel van de brochure duidelijk is en dat je doel makkelijk haalbaar is. Maak je doelen het liefst ook meetbaar (gebruik bijvoorbeeld een Bitly link in plaats van een normale. Hoe en waarom leg ik je graag in deze video uit).

8. BEELD. 

Al je tekst is nu klaar. Heb je een goeie uitsmijter? Eentje die blijft hangen? Eentje waar het liefst je doel en je call-to-action duidelijk in naar voren komt? Top. Dan is het nu tijd om te schrappen. Bepaal voor jezelf hoeveel tekst je op je brochure wilt hebben en schrap tot het ergens op begint te lijken. Zoals ik al zei, hou ik zelf het liefst een goed scanbaar A4tje aan (dus opsommingen, kopjes, afbeeldingen, belangrijke details die eruit springen). Heb je een herkenbare eigen stijl? Mooi, zorg dat deze brochure daar goed binnen past. Denk aan lettertype, achtergrond, kleuren, logo's, schrijfstijl.

Voordat je aan de lay-out gaat werken in een bestand, adviseer ik om er een kladblaadje bij te pakken (of een PowerPoint slide of een leeg Word document als je geen papier wilt verspillen). Teken een blok voor hoeveel tekst je hebt en verdeel dat over de brochure. Kijk of je het op wilt delen of dat je alles bij elkaar houdt. Waar kun je nog een opsomming of een dikgedrukt stuk tekst gebruiken? Waar wil je de afbeeldingen kwijt? Heb je nog informatie die je wilt uitlichten zoals een prijs of contactinformatie? Moeten er nog logo's op? Zorg dat je deze elementen losjes over je brochure kunt bewegen om te kijken wat het beste werkt. Als je het liever niet op gevoel doet en tips op basis van data wilt, heb ik die ook voor je klaarliggen.

  • Gebruik een afbeelding met een gezicht erop. Als je ervoor kunt zorgen dat er ogen richting jouw tekst gaan, zijn mensen sneller geneigd om die tekst te lezen (psychologie trucje).
  • Plaats je afbeeldingen links van je tekst. De rechterhersenhelft gaat over beeldverwerking en de linker over tekst, maar om een of andere reden is je linkeroog aan je rechterhersenhelft gekoppeld en andersom. Door tekst links en beeld rechts te plaatsen, maak je jouw brochure mentaal makkelijker te verwerken. Trust me, nog een psychologie trucje.
  • Je kunt ook nog dieper de psychologie ingaan en kalmerende of juist alarmerende kleuren gebruiken, mocht je niet gebonden zijn aan een huisstijl.
  • Daarnaast werken glimlachen bijvoorbeeld goed om onbewust positieve emoties te linken aan jouw stijl, maar bedenk wel of dit goed bij jouw doelgroep past. Professionals van 40+ zitten minder op smileys te wachten dan tieners.

Ik heb er in mijn brochure voor gekozen om het kijken naar tekst voorang te geven op beeld links en tekst rechts. Zoals je ziet kan ik de afbeeling niet spiegelen, want dan is de tekst niet meer leesbaar ;)


Hoe maak ik een reclamefolder?

Zoals ik al zei, ging ik met de folder voor mijn boek heel anders aan de slag. De doelgroep is namelijk heel anders. Ik zou een folder kunnen maken zoals ik hierboven heb beschreven voor mensen die geen stevige lezers zijn. Dat zijn mensen die ik moet overtuigen om een serie op te pakken, maar dat is mijn doelgroep niet. Mijn doelgroep bestaat uit mensen die zelf al graag lezen en een voorkeur hebben voor het lezen van series en niet voor losse boeken. Het zijn mensen die weten dat ze graag Young Adult boeken, fantasy en science fiction lezen. Het zijn mensen die waarde hechten aan titels als Harry Potter, The Hungergames en De Grijze Jager. Deze mensen hebben geen informatie meer nodig, maar willen juist dat ik inspeel op gevoel. Wanneer ik een flaptekst lees, moet een boek de interesse wekken en een gevoel bij me losmaken. Daarom zou ik deze folder heel anders aanpakken.

Focus op tekst of beeld?

In dit geval is de tekst voor mij minder belangrijk dan het gevoel en beeld. Denk goed na over wat voor soort beelden het gevoel dat je wilt oproepen, het beste kunnen overbrengen. Ik heb ervoor gekozen om een mix tussen psychologie, mijn huisstijl en tekst te gebruiken. Ik had ook kunnen kiezen voor een illustratie van mijn hoofdpersonages met grote, angstige ogen en vlammende, magische handen. Of een grimmig bos op de achtergrond met witte tekst eroverheen en witte vuurvliegjes die er onheilspellend magisch uitzien. Probeer wat verschillende dingen uit en bepaal zelf wat goed voelt. Ik had geen tijd om uitgebreide illustraties te maken (misschien doe ik dat in een later stadium nog), dus vandaar dat ik deze simpele lay-out gekozen heb.

Belangrijke informatie

Welke informatie vindt mijn doelgroep het belangrijkst om een keuze te maken? Ten eerste moet het duidelijk zijn dat het om een boekenserie gaat. Volgens mij is het eerste waarop mensen af zouden haken het genre. Daarom heb ik dat duidelijk rechtsboven neergezet. Het valt op en trekt de aandacht of zorgt ervoor dat mensen zonder interesse stoppen met lezen. Daarnaast staat de prijs duidelijk in beeld en daarna zullen mensen die dat geld ervoor over hebben, pas de flapteksten gaan lezen. Dat zorg je er zelf al voor dat alleen een selectie met mensen die echt interesse hebben, verder gaan. Het logo van mijn uitgever heb ik rechtsonderin gezet, zodat mensen weten waar mijn boeken te koop zijn.

Wel of geen call-to-action?

Omdat ik gebruik maak van een afbeelding, kan ik geen link toevoegen in mijn brochure. Daarnaast wilde ik nog geen harde call-to-action in beeld hebben, omdat dit een soort teaser is. Mensen moeten niet het gevoel hebben dat ik iets door hun strot probeer te verkopen. Daarom vind ik het praktischer om in een begeleidende tekst bijvoorbeeld een linkje te gebruiken. Dat komt minder schreeuwerig over (helemaal als je het zo schrijft dat de link wegvalt en pas tevoorschijn komt wanneer mensen je tekst uitklappen). Dit sluit goed aan bij een van de fases van het keuzemakingsproces, maar werkt niet voor de andere fases. Daarom zou je het zo kunnen plannen dat je diverse brochures maakt en die in een volgorde verspreid. Hoe je dit het beste kunt aanpakken, vertel ik je graag in deze blog.


Twitter Facebook LinkedIn Volgen


8-delig stappenplan: Hoe maak ik een knappe brochure?

Een kort, romantisch verhaal op Koningsdag

Een kort, romantisch verjaardagsverhaal

Een kort, nuchter Valentijnsverhaal

Een kort, romantisch Halloweenverhaal

Productief schrijven: werken schrijfsprintjes?